UniCafen asiakasmäärät kasvussa: ravintoloita auki nyt kaikilla kampuksilla
6.9.2021
UniCafe-ravintolat palvelevat jälleen asiakkaitaan kaikilla kampuksilla, viiden ravintolan voimin. Koronatilanteen kehittymistä seurataan tiiviisti ja uusia avauksia toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa heti kun tilanne sallii. Poikkeusajan myötä opiskelijaruoan noutomyynti on tullut jäädäkseen.
Koronapandemia on ravistellut koko ravintola-alaa ennennäkemättömällä tavalla. Tiuhaan muuttuvat rajoitukset, etätyön vaikutus asiakasvirtoihin ja työvoiman vaikea saatavuus ovat ajaneet monia toimijoita ahtaalle, eikä konkursseiltakaan ole vältytty. Saman todellisuuden edessä maamme muiden ravintola-alan toimijoiden kanssa ovat myös opiskelijaravintolat.
”Me olemme UniCafessa onnekkaita, sillä asiakkaamme eivät ole unohtaneet meitä. Olemme saaneet useita tsemppaavia viestejä ja palveluitamme on kaivattu niinä aikoina, kun ovia on jouduttu pitämään kiinni. Onneksi nyt on niiden avaamisen aika”, kertoo Ylvan ravintolaliiketoiminnasta vastaava johtaja Anne Immonen.
Helsingin yliopisto lisää lähiopetuksen määrää alkavalla syyslukukaudella. Kaikkiaan noin kolmasosa opetuksesta järjestetään lähiopetuksena. Ryhmäkoot on rajattu 50 henkilöön.
”Ravintoloidemme kävijämäärät ovat olleet syksyn lähestyessä nousussa. Opetuksen vaiheittainen avaaminen lupaa hyvää siitä, että positiivinen kehitys jatkuu”, Immonen pohtii.
Take-away-opiskelijaruoka on tullut jäädäkseen
Suvantohetkinäkään UniCafe-ravintoloissa ei ole lepäilty laakereilla. Lounasvalikoimaa on uudistettu sekä opiskelija- että henkilöstöravintoloiden puolella. Myös catering-tuotevalikoima on uudistunut täysin.
Immosen mukaan UniCafen vahva arvopohja antaa tilaa uuden kehittämiselle myös poikkeusaikoina.
”Korona-aika ei ole liuottanut arvopohjaamme mihinkään, päinvastoin – se on vahvuutemme myös tulevaisuudessa. Opiskelijaomistajiemme tahtotilan mukainen arvojohdettu liiketoiminta on tukeva perusta myös muuttuvassa maailmassa. Kun perusta on kunnossa, on hyvä innovoida uutta”, Immonen sanoo.
Toimintaympäristön muutokset haastavat uudistumaan, paitsi opiskelijaravintoloita, myös ateriatukijärjestelmää.
”Kelan päätöksellä noutomyyntimahdollisuutta jatkettiin vuoden loppuun. Jo nyt on selvää, ettei se riitä. Jotta pystymme jatkossakin toteuttamaan perustehtäväämme ja tukemaan palveluillamme asiakaitamme muuttuvassa opiskelu- ja työarjessa, myös asetusten on uudistuttava”, Immonen jatkaa.
Poikkeuksellisen sitoutunut henkilöstö on auttanut pahimman yli
UniCafeissa asiakkaiden ja oman henkilökunnan turvallisuus on ehdoton prioriteetti, jonka varmistamiseksi työskennellään päivittäin aktiivisesti muun muassa tehostetun siivousohjelman, omavalvonnan, asiakaspolun suunnittelun ja opasteiden, korkean hygieniantason sekä elintarvikkeiden huolellisen käsittelyn kautta.
”Me haluamme tarjota asiakkaillemme huolettoman lounashetken. Turvallisuus rakennetaan kuitenkin yhdessä, toisistamme huolehtien. Kun jokainen kantaa vastuunsa, kaikilla on parempi olla. Jos ravintolassa syöminen kaikesta huolimatta mietityttää, voi ruoan napata helposti mukaan”, Immonen muistuttaa.
Suurin voimavara poikkeusajan keskellä on ollut sitoutunut henkilöstö.
”Olemme kantaneet huolta henkilöstöstämme, jota pandemia-aika on koetellut omaan ja läheisten terveyteen liittyvän huolen lisäksi lomautusten muodossa. On ollut valtava ilo huomata henkilökuntamme ainutlaatuisen korkea sitoutuneisuus tämän vaikean ajan keskellä: olemme menettäneet osaamista talon ulkopuolelle todella vähän. Lähes kaikki ovat valmiita palaamaan heti, kun meillä on tarjota heille töitä”, kertoo Immonen.
UniCafe-ravintolat palvelevat nyt kaikilla viidellä kampuksella. Katso ajantasaiset aukioloajat ja päivän ruokalista UniCafen nettisivuilta www.unicafe.fi tai mobiiliapista menu.unicafe.fi.